Author: Syysneito
•17.10
Tukholman reissu takana ja olo on onnellinen ja väsynyt. Matkamme oli enemmän kuin onnistunut, pelkkä sen ajatteleminen saa miut yhä nauramaan - mie olin aika levoton koko matkan ja seura oli loistavaa, joten ei tarvinnut nauraa yksin ;D Emme saaneet tehtyä kaikkea, mitä suunnittelimme, mutta se ei vähennä reissun arvoa lainkaan, ehkä jopa päinvastoin. Olimme lomalla ja päätimme ottaa sen vastaan, mitä tulee ja vastaan tuli kaikkea ihanaa =) Reissu oli täydellinen viimeiseen asti. Jos nauru pidentää ikää niin mie en taida kuolla koskaan =D

Varasimme viime viikolla kahden hengen huoneen Best Hostel Old Townista kahdeksi yöksi, sillä halusimme ottaa selvää onko se todellakin paras hostelli, kuten se väitti olevansa. En vieläkään ole täysin vakuuttunut, että se oli paras hostelli, mutta hintaansa (60€/hklö/2 yötä) ja sijaintiinsa nähden, se saattoi sitä todella ollakin. Hostelli sijaitsi Gamla Stanissa veden äärellä ja näkymät keittiöstä oli aika mahtavat. Huoneemme oli siisti ja uskalsimme lopulta sytyttää "takkammekin", minkä jälkeen siellä tarkeni ollakin =) Ainoastaan sähköpistokkeiden asennus oli hiukan epäilyttävää, mutta laitteet sentään toimivat.

Maanantaina kiertelimme kauppoja, tai jos ihan tarkkoja ollaan niin kiertelimme yhtä kauppaa, sillä Gudrun Sjöden lumosi meidät ja siellä yksinkertaisesti oli ihan pakko kokeilla yhtä, toista ja kolmattakin vaatetta, joten olimme siellä ainakin 1½ tuntia =D Ei myö koko päivää siellä kuitenkaan oltu, sillä kyllä me syötiinkin ja kahviteltiinkin Turun ystävieni kanssa - niin ystäväni Turusta majoittautuivat siis samassa hostellissa kuin myö, jopa samalla käytävällä =) He kuulivat miun äänen meidän tullessa hostelliin ekalla kertaa ja hyökkäsivät käytävään - joo tiedän, olen kovaääninen ;D Illalla meidän piti mennä elokuviin, mutta olimme niin väsyneitä, että jätimme sen suosiolla väliin ja mukavasti se ilta meni ihan vain jutustellen ja naureskellen hostellihuoneessa =) Lumessa kahlaaminen ottaa voimille...

Tukholmassa on sama ongelma kuin Helsingissä lumen suhteen: se ei yksinkertaisetsi mahdu mihinkään, minkä vuoksi kävelykatuja ei edes oltu aurattu ja koska ne kuitenkin oli suolattu niin lopputuloksena oli 10-15 cm irtolunta kaikkialla ja eteneminen sujui hitaasti. Se oli kuin olisi koko ajan kävellyt hiekkarannalla, sitä valui koko ajan taaksepäin, vaikka yritti eteenpäin. Lisäksi kaikkialla oli liukasta, minkä seurauksena mie vain kiljuin ja hihittelin koko ajan ja välillä nauroin kippurassa, kun en päässyt yhtään mihinkään. Maanantai-iltana olinkin hyvin levotonta seuraa väsymyksen seurauksena... Menköön koko matkan hysteria väsymyksen piikkiin nyt ;)

Tiistai-aamuna meidän piti lähteä Tukholman saaristoon, mutta kun kello soi aamulla, niin uni vei voiton ja jätimme sen väliin - tosin emmehän me tietenkään enää unta saaneet ;) Niinpä lähdimme jo ajoissa kaupungille Södermalmia kiertelemään. Mie rakastan rappusia ja niinpä Hornsgatanin koluttuamme sain houkuteltua ystäväni kiipeämään ylös klintenille sillä teorialla, että jos jonnekin on rakennettu rappuset, niin siellä täytyy olla jotain nähtävää, miksi ne muuten olisi tehty =) Teoriani piti paikkaansa ja löysimme Monteliusvägenin. Näkymä Tukholman keskustaan oli huikea, kuten luminen maisema ylipäätään. Monteliusvägen on enemmänkin polku kuin tie eikä se kuulu talvikunnossapitoon, mutta ehkäpä juuri sen takia sitä oli paljon helpompi kulkea kuin muita Tukholman katuja =) Kaiken huipuksi aurinko tuli esiin pilviverhon takaa kruunaten maiseman, josta emme meinanneet saada tarpeeksemme =)

Lunta löytyi katujen lisäksi katoilta, josta miehet pudottivat urakalla lumia ja uskomattomia jääpuikkoja alas joka puolella kaupunkia. Vahtimiehen pillin ääni kuului vähän väliä jostain ja lunta tömähti hurjalla voimalla alas. Heidän työskentelyään oli mielenkiintoista seurata, mutta vaikka rakastankin korkeita paikkoja niin ehken siltikään uskaltaisi tuohon hommaan...

Löydätkö 4 miestä kuvan katoilta?

Monteliusvägenin jälkeen ihailimme maisemia alhaalta käsin. Kyllä, Tukholma on kaunis kaupunki =)

Nälkä alkoi kurnimaan vatsassa ja lähdimme Gamla Stania kohti tarkoituksena mennä syömään ja sitten hostellille, mutta ystävämme soittikin kesken matkan ja siirryimmekin tunnelbanalla Gärdetiin. Siellä söimme aivan mahtavaa itsetehtyä pastaa, tapasimme Viggon ensimmäistä kertaa ja päädyimme koirakahvilaan syömään herkullista vadelmapiirakkaa ja nauramaan itsemme kipeäksi, kun Viggo ja maailman iloisin mopsi leikkivät itsensä näännyksiin =D

Tiistai-iltana sitten toteutimme sen maanantai-illalle suunnitellun elokuvissakäynnin - onneksi ystäväni rakastaa elokuvia yhtä paljon kuin miekin - ja kävimme katsomassa elokuvan The Imaginarium of Doctor Parnassus. 'Katsoa' ei ole oikea verbi tämän elokuvan kohdalla, sillä se oli enemmänkin kokemista, ihmettelemistä, hämmentymistä ja nauttimista. Elokuva oli erikoinen, mieletön, sekava, upea ja siinä tapahtui niin paljon, että emme ehtineet näkemään/imemään kaikkea itseemme. Mie olin elokuvan jälkeen niin pihalla, etten tiennyt mikä vuodenaika on menossa, missä olen ja mitä kieltä puhua. Alkuhämmennyksen jälkeen huomasin osaavani puhua yhä ruotsia, mutta muusta en tiennyt. Onneksi ystäväni ohjasi meidät eteenpäin =) Miun on pakko nähdä toi elokuva toistamiseen - todennäköisesti useamminkin - ennen kuin pääsen ihan jyvälle siihen. Mutta se oli mieletön kokemus ja hienosti toteutettu. Heath Ledgerin kuolema kesken kuvausten varmasti vaikeutti elokuvan tekoa, mutta Johnny Depp, Jude Law ja Colin Farrell korvaavat hänet mainiosti =) Pojat, meidän on pakko katsoa tää joskus yhdessä! =) Elokuvan jälkeen päädyimme vielä uudemman kerran Gärdetiin ystävämme luokse sekavissa tunnelmissa. Yritin epätoivoisesti kertoa elokuvan juonta ruotsiksi ystävällemme, mutta huonolla menestyksellä hänen hämmentyneestä ilmeestä päätellen. No myö pidettiin siitä todella paljon eikä sitä oikein pysty selittämään, se pitää kokea.

Eilinen menikin nopeasti kaupungilla luovutettuamme huoneemme klo 11. Kävimme tekemässä hiukan koulujuttuja, kirjoittelimme kortteja, söimme ja kävelimme taas pitkin ja poikin Tukholmaa lumisohjossa, joka ikävä kyllä oli muuttunut jo hiukan märäksi loskaksi. Sää oli aivan järkyttävä kun lunta satoi joka suunnasta ja tuuli oli jäätävä, joten vietimme päivän oikein mielellämme sisätiloissa shoppaillen ;) Hostellista oli aamulla kahvi loppunut, joten päätimme käydä kahvilla sellaisen löytäessämme ja sellainen löytyi Gamla Stanista pieneltä kujalta. Kahvila oli osa Hotel Sven Vintapparea Sven Vintappares grändillä ja se oli aivan mahtava! Se oli pieni ja tunnelmallinen, kahvi maistui taivaalliselta ja suklaakakku sopivan makeaa, ei liian, ja kaiken lisäksi edullinen. Suosittelen lämpimästi. Kahvin jälkeen jaksoikin shoppailla loput ostokset (Gudrun Sjödenillä ja Indiskassa), kirjoittaa loput kortit ja lähteä kotiin klo 19.20 bussilla kohti Nynäshamnia ja klo 21.05 laivalla kohti Visbyytä ja kotona olimme joskus puoli yhden aikaan yöllä. Onni on ihana loma =)

Viime yönä saavuimme siis takaisin saarelle, ja vaikka matka olikin aivan mahtava, niin silti koti on aina koti ja Visby ja Gotlanti on miun koti tällä hetkellä ja nautin saaren hiljaisuudesta ja valtavasta lumimäärästä, joten oli ihana tulla rauhalliseen kotiin hektisen Tukholman jälkeen. Mutta keväällä on päästävä Tukholmaan vielä, niin paljon on vielä näkemättä ja kokematta. Mutta silloin kierrän Gudrun Sjödenin kaukaa - tai ehkä käyn vaan ihan pikkaisen katsomassa mitä sieltä löytyy, ihan pikkaisen vaan... ;)
This entry was posted on 17.10 and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

On 17. marraskuuta 2010 klo 15.32 , Anonyymi kirjoitti...

Nice photos!

Best hostel is great but there are other hostels you should try the next time you visit stockholm ;)